Misja i historia Collegium
Czym się zajmujemy?
Prowadzimy zamknięte i otwarte programy szkoleniowe z zakresu tutoringu, mentoringu, zarządzania i innowacji. Nasze certyfikowane kursy – Szkołę Tutorów i Szkołę Mentorów ukończyło już ponad 5500 absolwentów. Współpracujemy z wieloma instytucjami naukowymi, edukacyjnymi i biznesowymi, wspierając je we wdrażaniu tutoringu i mentoringu. Dodatkowo, działamy aktywnie jako tutorzy i mentorzy oraz popularyzujemy nasze idee poprzez organizowanie i uczestniczenie w różnego rodzaju konferencjach i kongresach. Posiadamy bogatą bazę autorskich publikacji w postaci artykułów oraz książek. W Collegium rozwijamy mentorów, tutorów i przywódców, którzy chcą te idee ponieść dalej i sami stać się tymi, którzy inspirują do wielkości innych.
Misja Collegium Wratislaviense
Naszą misją jest inspirowanie do wielkości. Rozumiemy przez to zdolność do stawiania sobie porywających, ambitnych celów oraz gotowość do ich skutecznego realizowania.
Istotna w naszej pracy jest wielkość ducha, branie odpowiedzialności za wspólnotę oraz duch służby – przekonanie, że swoimi działaniami przyczyniamy się do dobra innych.
Wierzymy, że aby móc się rozwijać, potrzebujemy inspirujących spotkań z osobami, które – poprzez umocnienie naszej odwagi do samorozwoju i spełniania marzeń –poszerzą nasze horyzonty, wytyczą nowe cele, wskażą drogę ku naszym z pozoru nieosiągalnym pragnieniom oraz wyposażą nas w konkretne narzędzia do ich realizacji.
W Collegium stawiamy na metody spersonalizowanego rozwoju – tutoring i mentoring – które poprzez nawiązanie indywidualnej relacji oraz specjalistyczne narzędzia pozwolą znaleźć to, co Anglicy nazywają life changing experience – doświadczenie, które zmienia życie na lepsze.
Realizując naszą misję łączymy dwa światy – biznes oraz edukację/akademię – wydobywając z nich to, co najcenniejsze. Ze świata biznesu czerpiemy doświadczenie, narzędzia skutecznego działania i osiągania wysokich, wymiernych rezultatów. Ze świata edukacji i akademii czerpiemy etos oraz wysokie standardy działania oparte na wartościach oraz poszukiwaniu dobra i prawdy.
Historia Collegium Wratislaviense
Collegium Wratislaviense powstało w 2010 roku z inicjatywy dwójki wrocławskich przedsiębiorców: Piotra Czekierdy i Piotra Kolbusza. Inauguracyjne spotkanie pod hasłem “Uniwersytet XXI” zgromadziło kilkadziesiąt wybitnych osobistości ze świata nauki i biznesu. Miało na celu realizację jednej z misji Collegium, jaką jest budowanie mostów między światem biznesu i nauki. Już w ciągu pierwszego roku działalności zrealizowaliśmy duże projekty mentoringowe i tutoringowe.
Przełomowym momentem w naszej historii było stworzenie pierwszej edycji otwartej Szkoły Tutorów we Wrocławiu, która zgromadziła kilkunastu pasjonatów edukacji z całej Polski: Wrocławia, Opola, Krotoszyna, Łodzi, a nawet Gdańska! Znakomite przyjęcie kursu przyczyniło się do szybkiego rozwoju programu Szkoła Tutorów. Kolejne edycje prowadziliśmy równolegle we Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu i Gdańsku. Wkrótce idea tutoringu dotarła do kolejnych miast, a obecnie realizujemy Szkoły Tutorów równolegle w kilkunastu miastach w Polsce.
Ważnym wydarzeniem w historii Collegium była również pierwsza edycja otwartej Szkoły Mentorów, o której doświadczeniach można przeczytać w strefie wiedzy.
Równolegle rozwijaliśmy swoje programy z zakresu tutoringu, mentoringu i przywództwa dla partnerów biznesowych, akademickich, organizacji pozarządowych i administracji. Wśród najważniejszych programów były m.in.:
program tutoringu dla Fundacji Dorastaj z Nami, w ramach którego tutorzy Collegium w latach 2011-2014 osobiście towarzyszyli w rozwoju ponad 60 podopiecznym Fundacji;
- wdrożenie tutoringu w ramach Programu IQ na Uniwersytecie Gdańskim, gdzie w latach 2013-2016 tutoringiem zostało objętych ponad 230 studentów;
- wdrożenie mentoringu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych w 2014 r.;
- wdrożenie mentoringu w Enei w latach 2015-2016, w ramach którego przygotowanych do roli mentora zostało ponad 200 pracowników, a szkolenia obejmowały specjalistów, koordynatorów, kierowników i zarząd.
Aktualnie, Collegium Wratislaviense gromadzi grono kilkudziesięciu ekspertów i trenerów oraz organizuje programy z zakresu tutoringu, mentoringu, zarządzania i innowacji w całej Polsce.
Doświadczenie Collegium w liczbach
Zaufali nam
Przedszkole Limonka w Warszawie
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Czyżówce
Przedszkole Niepubliczne Sióstr Opatrzności Bożej w Grodzisku Mazowieckim
Przedszkole nr 22 w Gdyni
Przedszkole nr 25 w Gdyni
Przedszkole nr 13 w Gdyni
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żernicy
Integracyjne Przedszkole Samorządowe nr 27 w Kielcach
Azymut” Szkoła Podstawowa i Gimnazjum Fundacji „Sternik” w Pruszkowie
Gimnazjum nr 11 w Gdańsku
Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Gimnazjum nr 60 w Poznaniu
Gimnazjum nr 8 w Gdańsku
Społeczna Szkoła Podstawowa i Gimnazjum nr 1 Poznaniu
Społeczna Szkoła Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie Wielkopolskim
Gimnazjum Startowa w Warszawie
Gimnazjum w Dobroszycach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Czyżówce
Publiczne Gimnazjum im. Rodzin Męcińskich i Zborowskich w Łęgu Tarnowskim
Publiczne Gimazjum nr 5 w Zduńskiej Woli
Gimnazjum nr 4 w Lubinie
Gimnazjum nr 1 w Polkowicach
Szkoła „Athens” w Kijowie, Ukraina
Szkoła Filomata w Gliwicach
Szkoła Podstawowa nr 28 we Wrocławiu
Szkoła Podstawowa nr 37 w Łodzi
Niepubliczna Szkoła „Skrzydła” w Lublinie
Szkoły Da Vinci w Poznaniu
Szkoła Podstawowa nr 114 w Warszawie
Szkoła Podstawowa Nr 130 w Łodzi
Szkoła Podstawowa nr 1 w Zalasewie
Szkoła Podstawowa nr 1 w Wałczu
Zespół Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego nr 24 w Gdańsku
Szkoła Podstawowa w Szczytnej
Szkoła Podstawowa w Lędzinach
Szkoła Podstawowa nr 1 w Lublińcu
Szkoła Podstawowa w Jazgarzewie
Społeczna szkoła Podstawowa STO w Szczecinie
Publiczne Gimnazjum nr 28 w Łodzi
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 14 Bachmacka w Warszawie
Społeczna SP i Gimnazjum Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie Wielkopolskim
Akademickie Liceum Ogólnokształcące w Przasnyszu
Akademickie Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Kutnie
I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Bolesławcu
Jezuickie Centrum Edukacji w Nowym Sączu
Liceum Ogólnokształcące nr 63 w Warszawie
XXXV Liceum Ogólnokształcące w Warszawie
Sopockie Szkoły Autonomiczne
Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Warszawie
Zespół Placówek Oświatowych „Scherzo” w Krakowie
Zespół Szkół im. św. Edyty Stein KSW w Lublińcu
Zespół Szkół nr 114 w Warszawie
Zespół Szkół Społecznych STO w Łodzi
Zespół Szkół nr 6 we Wrocławiu
Zespół Szkół nr 7 w Kaliszu
Zespół Szkół nr 9 w Poznaniu
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Krośnie
Zespół Szkół Prywatnych “Twoja Przyszłość” s.c. w miejscowości Sosnowiec
Zespół Szkół Sportowych w Ełku
Zespół Szkół Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu
Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Morągu
V Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Pleszewie
Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie Podgórnym
I Liceum Ogólnokształcące w Krotoszynie
Zespół Szkół nr 4 w Bydgoszczy
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Łodzi
Zespół Szkół Łączności w Gdańsku
Zespół Szkół Społecznych STO Warszawa
Zespół Szkół w Ostrowcu
I Liceum Ogólnokształcące w Olecku
XI Liceum Ogólnokształcące w Łodzi
XXV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi
I Liceum Ogólnokształcące w Gorzowie Wielkopolskim
Społeczne Liceum Startowa 4K w Warszawie
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Uniwersytet Gdański
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Politechnika Wrocławska
Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Collegium Da Vinci w Poznaniu
Urząd Marszałkowski Województwo Kujawsko-Pomorskie z siedzibą w Bydgoszczy
Urząd Marszałkowski Województwo Kujawsko–Pomorskie z siedzibą w Toruniu
Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Oświaty w Międzychodzie
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mławie
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie
Regionalny Ośrodek Metodyczno Edukacyjny Metis w Katowicach
Stowarzyszenia WIOSNA z siedzibą w Krakowie
Stowarzyszenie Sternik „Żagle” w Warszawie
Stowarzyszenie Wspierania Edukacji i Rodziny Sternik w Warszawie
Fundacja Świętego Mikołaja Warszawa
Stowarzyszenie Wychowanków Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo w Motyczu Leśnym
Kuratorium Oświaty w Szczecinie
Fundacja Thinking Zone w Gdańsku
Małopolskie Stowarzyszenie Skała
Kujawsko-Pomorskie centrum Edukacji nauczycieli w Toruniu
Szkolenia i programy wdrożeniowe z zakresu mentoringu
- Kompleksowe wdrożenie Mentoringu dla grupy ENEA Operator sp. z o.o. – szkolenie przygotowujące osoby zaangażowane w tworzenie firmowego długofalowego programu mentorskiego
- Kompleksowe wdrożenie Mentoringu dla firmy Fresenius Kabi. – szkolenie przygotowujące osoby zaangażowane w tworzenie firmowego długofalowego programu mentorskiego
- Kompleksowy program wdrożenia mentoringu w Grupie Black Point (obejmującej spółki: Black Point S.A., Eco Service z o.o., TBG GmbH)
- Skuteczna Kobieta w Biznesie – program z zakresu przywództwa i mentoringu dla menadżerek koncernu Whirlpool
- Certyfikowane szkolenie z Mentoringu dla dużej firmy audytowej – szkolenie przygotowujące osoby zaangażowane w tworzenie firmowego programu mentorskiego
- Cykl szkoleń z mentoringu dedykowany naukowcom i wykładowcom uczelni wyższych na zamówienie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej
- Program Mentorski dedykowany Ministerstwu Spraw Wewnętrznych w Warszawie
- Szkoła Mentorów dedykowana Krajowej Szkole Sędziów i Prokuratorów (8 dni szkoleniowych dla pracowników dydaktycznych Szkoły pracujących z aplikantami)
- Szkolenie Mentoring – metoda głębokiego rozwoju – szkolenie dedykowane pracownikom naukowym i inżynierom działającym w Centrum Techniki Morskiej w Gdyni
Program mentoringu i coachingu dla firmy Opus Sp. z o.o.
- Mentoring dla utalentowanych – program dla pracowników naukowych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu (realizowany razem z Institut TIBI – Thomasianum Institut für Begabungsentwicklung und Innovation w Wiedniu)
- Program mentoringowy dla Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie – długookresowy program wspierający kadrę dydaktyczną
- Szkolenie z mentoringu dla pracowników Stoczni – Pracowni Badań i Innowacji Społecznych
- Mentoring w pracy naukowca – szkolenie dla naukowców Instytutu Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera Polskiej Akademii Nauk
- Mentoring – Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław
- Praca metodą tutoringu, mentoringu i coachingu – Collegium Da Vinci w Poznaniu
- Wprowadzenie do mentoringu – Ośrodek Szkoleniowy Służba Więzienna w Popowie
- Mentoring w Stowarzyszeniu Wiosna – Stowarzyszenie Wiosna Kraków
- Jestem Mentorem – CMS Cameron Mckenna Greszta I Sawicki Spółka Komandytowa Warsaw
- Jestem Mentorem – TOP MINDS, Warszawa
- Wprowadzenie do mentoringu – Polska Spółka Gazownictwa sp. z o.o. w miejscowości Jadwisin
- Mentoring dla przedstawicieli Bosch – Creality sp.z.o.o.
- Kompleksowe wdrożenie mentoringu dla Santander Consumer Bank – szkolenie przygotowujące zarząd oraz osoby zaangażowane w tworzenie długofalowego programu mentorskiego
- Program Rozwoju Liderów – Instytut Sobieskiego
Mentoring w praktyce. Program dedykowany dla Ecorys sp. z o.o.
Młodzi w Łodzi – Mam pomysł na startup. Szkolenia dla uczestnikowi mentorów konkursu organizowanego przez Miasto Łódź
Mentoring w praktyce – jak skutecznie wprowadzić go w organizacji. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze „Polish Airports”
Akademia edukacyjna VCC

Collegium Wratislviense Akademią Edukacyjną
Nieustannie doskonalimy nasze programy rozwojowe oraz system obsługi klienta. Dlatego wdrożyliśmy do naszych procedur standardy jakości w ramach Systemu Jakości Usług Edukacyjnych, co zaowocowało przyznaniem Collegium Certyfikatu Akademii Edukacyjnej (nr licencji AE-001-0051-002) oraz partnera Egzaminacyjnego (nr licencji PE-001-0051-002) w ramach standardu VCC.
Jednym z najważniejszych elementów europejskiej polityki edukacyjnej na najbliższe lata jest wdrożenie we wszystkich krajach członkowskich strategii uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning), wypracowanie jednolitych narzędzi do porównywania kwalifikacji oraz położenie nacisku na formalne, pozaformalne i nieformalne kształcenie zawodowe.

Vocational Competence Certificate (VCC) to system kształcenia i certyfikacji kwalifikacji zawodowych. Pozostaje w zgodzie z krajowymi i europejskimi standardami i wytycznymi w zakresie kształcenia zawodowego i potwierdzania kwalifikacji, w szczególności z Europejskimi Ramami Kwalifikacji, inicjatywą Unii Europejskiej „Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy” (zakładającą dostęp Europejczyków do kształcenia zawodowego przez całe życie) oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
W zakresie certyfikacji standard VCC umożliwia przygotowanie do wykonywania nowego zawodu – New Competences, jak również uzupełnienie, podwyższenie i zaktualizowanie posiadanych kwalifikacji zawodowych do potrzeb zmieniającego się rynku pracy – Select Competences.
Innowacyjność VCC przejawia się w uwzględnieniu w procesie certyfikacji nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również praktycznych umiejętności zawodowych, branżowego języka obcego, kompetencji informatycznych, personalnych i społecznych.
New Competences umożliwia przygotowanie do wykonywania nowego zawodu. Zawody będące przedmiotem certyfikacji zgodne są z Międzynarodowym Standardem Klasyfikacji Zawodów ISCO-08. Aby otrzymać certyfikat VCC New Competences należy zdać egzaminy obejmujące następujące obszary:
zawodowe teoretyczne (ok. 80 godzin),
- zawodowe praktyczne (ok. 80 godzin),
językowe (ok. 60 godzin),
- informatyczne (ok. 40 godzin).
Kompletna ścieżka szkolenia i certyfikacji obejmuje od 260-300 godzin szkoleniowych. Wybierając szkolenie można zdecydować się na cały cykl, bądź jedynie na jedną z kompetencji.
Select Competences ukierunkowany na kwalifikacje cząstkowe, dopełniające. Dedykowany jest dla osób dokształcających się, które pragną rozwijać się i podnosić kwalifikacje. Obejmuje system krótkich kursów doskonalących, zakończonych certyfikacją.
Proces szkoleniowy prowadzony jest przez akredytowane Akademie Edukacyjne, zaś walidacja kompetencji zawodowych, pozwalających na uzyskanie certyfikatu VCC jest prowadzona poprzez system egzaminów zewnętrznych za pośrednictwem Partnerów Egzaminacyjnych. Warunkiem pozytywnego przejścia procesu egzaminacyjnego jest osiągnięcie minimalnych progów zdawalności, które są określone na poziomie co najmniej 55% w przypadku egzaminu teoretycznego oraz 75% dla egzaminu praktycznego (co jest zgodne z wymaganiami stawianymi egzaminom kwalifikacyjnym w formalnym szkolnictwie zawodowym).
Szkolenia w ramach certyfikacji VCC prowadzone są na autoryzowanych materiałach edukacyjnych.
Certyfikat VCC
Jest dokumentem potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Wydawany jest wyłącznie w języku angielskim z logo Europassu (Europass służy zapewnieniu obywatelom wszystkich państw UE równych szans w przedstawianiu kwalifikacji i doświadczenia zawodowego w sposób zrozumiały nie tylko w kraju ojczystym, ale w całej Europie).
Certyfikat zawiera następujące informacje:
imię i nazwisko posiadacza certyfikatu
- nazwa zawodu
- numer identyfikujący wydany certyfikat
data wydania certyfikatu
Suplement
Suplement jest uzupełnieniem certyfikatu VCC. Zawiera precyzyjne informacje, które nie są podane na certyfikacie, a tworzą z nim spójną całość.
Suplement zawiera następujące informacje:
imię i nazwisko posiadacza certyfikatu
- nazwa certyfikatu
- nazwa certyfikatu w języku oryginału
- profil umiejętności i kompetencji
- podstawa wydania certyfikatu
- skala ocen
wykaz efektów uczenia się

Informacje o Programie:
VCC Foundation
ul. Matki Teresy z Kalkuty 18/16
20 – 538 Lublin
tel.: +48 81 527 01 00 fax: +48 81 527 01 01
info@vccsystem.eu
www.vccsystem.eu