06-06-2019

Tutoring w Polsce ma się dobrze!

Taki wniosek można wyciągnąć po zakończonym w sobotę, w Dzień Dziecka, VI Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu. Z roku na rok przybywa chętnych, by spotkać innych tutorów i zaczerpnąć inspiracji tutorskich i rozwojowych – zarówno dla swoich uczniów jak i dla siebie.

W tegorocznym kongresie wzięło udział w sumie 350 osób, którzy przybyli do Wrocławia z całej Polski – łącznie ze Szczecinem, Lublinem, czy mazurskim Oleckiem! Jadąc pociągiem z Warszawy do Wrocławia dzień wcześniej, miło było zobaczyć w tym samym wagonie osiem znajomych twarzy z poprzednich Kongresów – to wspaniałe doświadczenie, że ludzie chcą na Kongres wracać co rok!

We Wrocławiu czekały na uczestników 4 wystąpienia, które są dobierane tak, aby tutorzy mogli czerpać inspiracje z różnych obszarów. Tym razem była to neurobiologia (wystąpienie dr. Marka Kaczmarzyka), storytelling (wystąpienie Pawła Tkaczyka) oraz psychologia empatii (wystąpienie Joanny Smolak i Joanny Karolewskiej). Kongres tradycyjnie otworzył swoim wystąpieniem Piotr Czekierda, założyciel Collegium Wratislaviense i inicjator pierwszego Kongresu Tutoringu. Piotr mówił o balansie między wspieraniem, afirmowaniem, a stawianiem wymagań. Żeby go uchwycić należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki jest cel rozwoju człowieka? Na to pytanie odpowiedział zaskakująco: jest nim miłość. Miłość do kogo? Tu już odpowiedzi może być więcej – Piotr omawiał następujące: „Do siebie. Do drugiego. Do Stwórcy. Świata. Wartości”.

Gdy mieliśmy zarysowaną odpowiedź o cel i odpowiedź „dlaczego?”, Paweł Tkaczyk w barwny i pobudzający emocje (i śmiech!) opowiedział na pytanie: „jak?” – czyli w jaki sposób zwiększyć atrakcyjność przekazywanej wiedzy i skuteczność jej zapamiętywania przy użyciu storytellingu.

Podczas kongresu odbyły się również panele dobrych praktyk tutorskich, podczas których szkoły i uczelnie wdrażające tutoring dzieliły się swoimi doświadczeniami – sukcesami, wyzwaniami i rozwiązaniami, które stosują. Była to okazja, by przyjrzeć się temu, jak tutoring działa „od kuchni”.

Nie miej istotną, a czasowo najdłuższą częścią Kongresu były warsztaty narzędziowe. Skorzystać mogli zarówno doświadczeni tutorzy na dedykowanych im warsztatach dr. Grzegorza Grzegorczyka i Luizy Weder, ale również początkujący tutorzy na warsztatach dr Tatiany Shvets czy Marii Libiszewskiej. Każdy mógł wybrać coś z 19 warsztatów, zarówno pod kątem pracy z dziećmi i młodzieżą, jak i pracy ze studentami – tak w tutoringu rozwojowym jak i naukowym. Nie zabrakło również tematów innowacyjnej pracy z grupą: Problem Based Learning czy Design Thinking.

Uczestnicy tegorocznego Kongresu

Na kolejny, siódmy Kongres zapraszamy ponownie do Wrocławia 29-30.05.2020. Warto już teraz wpisać tę datę do kalendarza i dokonać wcześniejszego zgłoszenia na KongresTutoringu.pl , ponieważ przy wcześniejszej rejestracji można zdobyć prawie 50% zniżki na udział!

Link do zapisów:  https://www.kongrestutoringu.pl/zgloszenia/

Strona www.cw.edu.pl korzysta z plików cookies w celach statystycznych. Ustawienia przechowywanych plików cookies możesz w każdej chwili zmienić (dowiedz się jak). Korzystając z tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek.