cover-poziom2

Tutoring

Programy z zakresu tutoring

Zobacz wszystkie programy

Aktualności

Zobacz więcej aktualności

Strefa Wiedzy z dziedziny Tutoring

Zobacz więcej artykułów

Czym jest tutoring?

Skuteczna nauka opiera się na relacji. Tutoring jest jednym z najlepszych sposobów opierania procesu rozwojowego i dydaktycznego właśnie na głębokiej relacji miedzy nauczycielem a uczniem. To metoda indywidualnej opieki nad podopiecznym, czerpiąca z tradycji relacji mistrz-uczeń, która dzięki integralnemu spojrzeniu na rozwój człowieka oraz nowoczesnym narzędziom stara się o pełny rozwój jego potencjału. Polega ona na regularnych spotkaniach z podopiecznym (uczniem lub studentem), których celem jest jego rozwój naukowy lub osobisty. Tutoring, jako metoda edukacji spersonalizowanej i holistycznej, to coś więcej niż przekazanie wiedzy. To również refleksja na wartościami, kształcenie charakteru, nauka samodzielnego myślenia, argumentowania oraz podejmowania mądrych decyzji.

Tutor (z łaciny – opiekun) to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem podopiecznego, trafnie rozpoznać jego potencjał, pomóc w odkryciu i rozwinięciu talentów, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju oraz zmotywować do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość.

Tutor daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji: uważność na konkretnego podopiecznego i możliwość dostosowania ścieżki edukacyjnej do jego specyficznej sytuacji.

Tutorial (indywidualne spotkanie tutora z podopiecznym) to często przestrzeń, w której realizuje się prawdziwy sens edukacji. To czas smakowania zdobytej wiedzy, niespiesznych poszukiwań, snucia refleksji, odnajdywania połączeń między ideami i faktami, szukania praktycznych zastosowań zdobywanej wiedzy. W czasach pośpiechu i biurokracji to prawdziwa oaza i ratunek dla ucznia i nauczyciela oraz dla szkoły i uczelni. Mocną stroną tutoringu jest jego dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów.

Dysponujący odpowiednimi narzędziami tutor jest w stanie w ciągu cyklu 8 – 12 spotkań doprowadzić do trwałej zmiany nie tylko w wiedzy, ale również w postawach podopiecznego. Kryje się za tym konkretny, tutorski know–how, którego uczymy w Collegium Wratislaviense.

Historie sukcesu

(…) Powoli zbliża się koniec roku szkolnego i zarazem koniec mojej pracy tutorskiej z Mateuszem. Jest to czas refleksji i podsumowań. Okres ważny tym bardziej, że było to dla mnie pierwsze doświadczenie w pracy metodą tutoringu naukowego, choć nie zabrakło w nim też elementów tutoringu rozwojowego. Wiem już przecież, że miałem wpływ na wybór szkoły ponadgimnazjalnej swojego podopiecznego, rozbudziłem jego ambicje i pośrednio przyczyniłem się do tego że poprawił oceny z innych przedmiotów, co było niezbędne, aby mógł dostać się do wymarzonej szkoły z zaawansowanym angielskim.

Grzegorz Brzeziński, nauczyciel w Publicznym Gimnazjum w Zbójnie

(…) Nadszedł wyczekiwany moment – pierwsze spotkanie, pierwsza godzina, kontrakt z uczniami. Okazuje się, że „to” działa! Pytania o wartości życiowe, jakże wydawałoby się trudne, są dla moich uczniów zrozumiałe, chętnie dzielą się swoimi uwagami. Są bardzo zaciekawieni, dopytują co dalej, o czym będziemy rozmawiać? Kolejne spotkania z nimi ukazują ich z innej strony, nie znanej mi do tej pory.

Agnieszka Krause, nauczycielka w Szkole Podstawowej w miejscowości Książki

Zespół trenerów

Zobacz cały zespół

Strona www.cw.edu.pl korzysta z plików cookies w celach statystycznych. Ustawienia przechowywanych plików cookies możesz w każdej chwili zmienić (dowiedz się jak). Korzystając z tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek.