Kilka słów o zmianie – artykuł

W ostatnim numerze Edukacji Pomorskiej ukazał się artykuł Grzegorza Grzegorczyka, trenera Collegium Wratislaviense, na temat zmiany. Zachęcamy do lektury!

Staszek jak zwykle miał nieprzeniknioną minę. Wrócił z mazurskich wakacji z rodziną i właśnie wpadł do mnie, zapewne zapytać, co słychać. Nie byłem jednak tego pewien, bo odkąd wszedł, nie przestawał mówić. Jak zwykle – tylko o sobie. – Wiesz, po tym wypoczynku mam jakieś inne myśli na temat pracy – zauważył. – Warto byłoby coś zmienić. Tyle teraz się mówi o zmianie, wiesz: dobra zmiana. Ja od polityki jestem daleko, ale kilka zmian by mi się przydało…

Mówi się, że jedyne, co w życiu jest pewne, to zmiana. Zwrot tak klasyczny, że aż banalny. Jeśli się mu przyjrzeć i bardziej się nad nim zastanowić, odkryjemy w nim inną głęboką prawdę, ujętą w słowa przez Benjamina Disraeliego, brytyjskiego polityka i premiera z czasów królowej Wiktorii. Mawiał on, że zmiana jest nieuchronna. To prawda. Jednak powód, dla którego niektóre zmiany prowadzą do lepszych, a inne – do gorszych efektów, pozwala nam sądzić, że o ile zmiany są częścią naszego życia, to już sam rozwój – nie. Innymi słowy: los nieustannie daje nam coś nowego, ale to my swoimi decyzjami sprawiamy, że to nowe działa na naszą korzyść i prowadzi do naszego wzrostu. Staszek jest tu idealnym przykładem: kilka razy zmieniał szkoły, bo mu nie odpowiadały warunki zewnętrzne. Raz była to zła młodzież, innym razem toksyczne, jak mówił, grono nauczycielskie, innym razem czepialski dyrektor. Tyle, że w życiu Staszka – poza odległością do miejsca pracy – nie zmieniło się nic. Nadal chodzi sfrustrowany i zrzędzący na okoliczności, które nie poukładały się tak, jak on sobie tego życzy. Taki już z niego pechowiec…

Wydaje się, że zmiana w gruncie rzeczy jest prosta: jeśli jakieś zachowanie nie przynosi nam pożądanych efektów lub wręcz jest szkodliwe dla nas lub dla naszego otoczenia, powinno niejako automatycznie ulec zmianie. To czysta logika i ludzka natura: chcemy widzieć, że to, co robimy, daje korzystniejsze rozwiązania niż te, z których korzystaliśmy dotychczas. Jednak z jakiegoś powodu pozostajemy w naszych schematach myśli i zachowań, mimo że są one nieskuteczne.

Artykuł ukazał się w Edukacji Pomorskiej, nr 77/78.

Strona www.cw.edu.pl korzysta z plików cookies w celach statystycznych. Ustawienia przechowywanych plików cookies możesz w każdej chwili zmienić (dowiedz się jak). Korzystając z tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek.