Kto jest liderem zmiany na uczelniach? Wywiad

Kto jest liderem zmiany na uczeniach? – o opinię Marcina Szali (MWS) pyta Karolina Rowgało (KR)

KR: Zmiana i lider, to pojęcia używane w wielu kontekstach. Co według Pana oznacza bycie liderem zmiany w środowisku akademickim?

MWS: Pewna maksyma, która jest mi bliska, mówi, że za przywódcą idą ludzie, a jeśli myślisz, że gdzieś prowadzisz, a nikt za tobą ani przy tobie nie idzie, to nie jesteś przywódcą, ale po prostu poszedłeś na długi, samotny spacer. Dla mnie przywództwo, to umiejętność skutecznego prowadzenia innych – z miejsca gdzie jesteśmy, do miejsca, gdzie powinniśmy być. Ta skuteczność może być podparta instytucjonalnie(w przypadku przywódcy wyznaczonego przez organizację), ale też może wypływać z szacunku jakim darzona jest dana osoba, autorytetu jaki ma. Oczywiście nie jest to alternatywa rozłączna. Tak więc przywódca, to osoba, która wie dlaczego nie wystarczy byśmy pozostali w miejscu gdzie jesteśmy, widzi, gdzie możemy dojść i potrafi skutecznie przeprowadzić ludzi stąd – tam. Kontekst akademicki jest w tym sensie taki sam jak inne, tylko może zagadnienia są określone poprzez ‘branże’ – edukację wyższą.

KR: Jakie cechy pozwalają przywódcy być skutecznym podczas opisanego przez Pana procesu dążenia ku zmianie?

MWS: To trudne pytanie. Znam wielu liderów i mają oni cechy wspólne, ale w niektórych, czy nawet w wielu kwestiach znacznie się różnią. Czytając książki o przywództwie, w katalogach cech, kompetencji czy umiejętności, można odnaleźć cechy powtarzające się na różnych listach, ale nie na wszystkich. Nie ma chyba jasnego standardu, jednego wzorca – a może w tym tkwi właśnie część odpowiedzi: skuteczny przywódca pracuje z ludźmi, prowadzi ich i musi być w tym autentyczny, musi być sobą. Przywództwa nie można się wyuczyć, ale można je w sobie wypracować i doskonalić. Różne cechy, które mamy – takie jak: refleksyjność, umiejętność analizowania, wychodzenia poza utarte schematy, decyzyjność, talent do słuchania i przekonywania, do marzenia, bycie kreatywnym, pomagają stawać się coraz lepszym przywódcą. Każdy ma jednak trochę inny zestaw tych cech i w związku z tym inną drogę rozwoju.

KR: W jaki sposób Program Academic Leaders może zainspirować do odkrywania własnej drogi ku zmianie?

MWS: Kiedy tworzyliśmy Program, chcieliśmy połączyć dwie rzeczy, które uczestnicy naszych szkoleń bardzo sobie cenią: rzetelną wiedzę (zarówno teoretyczną podbudowę, jak i znajomość praktycznych narzędzi) z możliwością i okazją do własnej refleksji. T.E. Lawrance napisał, że wszyscy śnią, ale nie tak samo. Ci, którzy śnią nocą, w zakurzonych kątach umysłu, budzą się i odkrywają, że to sama marność, ale ci, którzy śnią za dnia, są niebezpieczni, bo swoje sny mogą spełnić na jawie. Poprzez działania w ramach Academic Leaders chcemy zainspirować do snucia wielkich marzeń, do określaniaswojej wizji rzeczywistości, a równocześniedać uczestnikom narzędzia, które pomogą przekuć te wizje w rzeczywistość.

KR: Myślę, że to bardzo cenne spostrzeżenia. Dziękuję bardzo.

placeholder

Strona www.cw.edu.pl korzysta z plików cookies w celach statystycznych. Ustawienia przechowywanych plików cookies możesz w każdej chwili zmienić (dowiedz się jak). Korzystając z tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie ciasteczek.